תקשורת דרך משחקים
מבצע!
מתנת סוף שנה לגנים או לבתי הספר
הספר "תקשורת דרך משחקים" במחיר מאוד מיוחד בקנייה של 15 ספרים ומעלה.
לקנייה
סדנאות קרובות
מבצע!
מתנת סוף שנה לגנים או לבתי הספר
הספר "תקשורת דרך משחקים" במחיר מאוד מיוחד בקנייה של 15 ספרים ומעלה.
לקנייה
כיצד מחליטים איזה משחק לקנות?
מבצע!
מתנת סוף שנה לגנים או לבתי הספר
הספר "תקשורת דרך משחקים" במחיר מאוד מיוחד בקנייה של 15 ספרים ומעלה.
לקנייה
קניית הספר- תקשורת דרך משחקים
מבצע!
מתנת סוף שנה לגנים או לבתי הספר
הספר "תקשורת דרך משחקים" במחיר מאוד מיוחד בקנייה של 15 ספרים ומעלה.
לקנייה
 
דף הבית >> טיפול בדיבור >> קשיים בדיבור
 

קשיים בדיבור - ליקויי דיבור

לקות בדיבור יכולה להופיע בצורה קלה, בה יש שיבוש בהגה אחד או שניים, או לקות מורכבת בה יש שיבושים או החלפות של צלילים רבים: כמו דיספרקסיה, אפרקסיה, דיסארתריה (קושי בתנועתיות השרירים), או על רקע פונולוגי (נובע מקושי ברצף ועוד). האבחנה המדוייקת מבוצעת על ידי קלינאית תקשורת בזמן אבחון.

פנייה לקלינאית תקשורת מומלצת בשלבי התפתחות הבאים:
  1. הילד אינו מצליח להפיק מילים ומשפטים בצורה מובנת למאזין זר.
  2. הילד בן ארבע ועדין משבש את הצלילים: ר', ח', ל, ק', ג'.
  3. הילד בן שש שנים ועדין משבש את הצלילים: ש', ס', ז', צ'.
  4. הילד מתקשה להביע את עצמו ואתם מרגישים שהוא מתוסכל או אפילו נמנע מדיבור עקב הקושי.

נקודה לתשומת לב:
ילדים רבים עולים לכיתה א' כשהם עדין משבשים את האותיות השורקות (ש',ס',ז',צ'), רבים מהם רוכשים את ההגייה הנכונה בזמן לימוד הקריאה! יש לשים לב האם הילד שומע (מזהה) את ההבדל בין הצלילים שהוא משבש. לדפי תרגול אברי היגוי


חוסר שטף בדיבור:

קושי זה מופיע לרוב בגילאי שנתיים עד ארבע ונחשב כתקין כל עוד הוא נמשך זמן קצר (עד שלושה חודשים). חוסר שטף מופיע מכיוון שהילדים מעוניינים לדבר הרבה ומהר, מעבר ליכולתם המוטורית. סיבה נוספת לחוסר שטף היא קושי בשליפת מילים או גמגום.
במקרים של חוסר שטף שבו מופיעים נלווים נוספים, כגון: לחץ בזמן דיבור, טיקים, מאמץ נראה לעין בזמן הפקת הדיבור או קרוב משפחה מגמגם, רצוי לפנות לאחר כחודש לקלינאית תקשורת.

כאשר הורה נתקל בחוסר שטף עליו לנהוג על פי הכללים הבאים:
  • לאפשר לילד לסיים את דבריו. במקרה של סיטואציה בה יש לחץ או רעש אפשר להגיד לילד משפט כמו: "אני ממהר עכשיו, בבקשה תזכור מה רצית להגיד לי ותספר כשאתפנה", יש להקפיד לחזור ולשאול את הילד מה הוא רצה לספר כשההורה והילד פנויים ורגועים.
     
  • לשאול שאלות "קטנות" שהמידע בהן הוא מועט. לדוגמא: במקום לשאול מה עשית היום בגן? להגיד: "הבנתי שיצאתם לטיול היום, מה ראית בטיול?" מצב זה עוזר לילד להתמקד במשהו ספציפי שעבר עליו.
     
  • להגיד לילד משפטים מעודדים. לדוגמא: "אני רואה שקשה לך לדבר, אל תמהר אני מקשיב" או, "לפעמים גם לי קשה להסביר את עצמי אז אני ....." וכד'.
     
  • לא לתת יחס מיוחד, כגון: ליצור שקט כשהילד מדבר או לדבר במקומו וכד'.
     
  • אל תגידו "הילד שלי מגמגם" (בטח לא כשהוא שומע), תנו לאיש מקצוע - קלינאי תקשורת - לעשות את האבחנה המבדלת.

במהלך עבודתי, נתקלתי בהורים רבים שהרגישו שיש קושי, אך לא פנו לקלינאית תקשורת עקב סיבות שונות. לכם ההורים אני מציעה, סמכו על תחושת הבטן שלכם ואם משהו נראה לכם לא תקין פנו לאיש מקצוע שיבדוק את ילדכם.

באותה נשימה אני מוסיפה ואומרת שהמטפלות והגננות של ילדנו פוגשות ומכירות ילדים רבים, ואם הן מרגישות שיש קושי ומעדכנות אתכם ההורים - כדאי לפנות לבדוק ולא לדחות.

אף פעם לא מאוחר ללמוד אבל פעמים רבות, הקשיים בדיבור גורמים לילדנו בעיות רגשיות נלוות כמו: הימנעות מדיבור, חוסר בטחון, תחושה של תיסכול ועוד. פנייה מוקדמת לקלינאית תקשורת יכולה להקל על ילדכם את הדיבור, להפחית תסכולים ולכם ההורים, לתת כלים לעזרה ותמיכה.

נקודה לתשומת לב: היגוי לקוי משפיע על תפקוד הילד בכמה מישורים: במישור החברתי - הוא ימנע מדיבור, יחווה כשל בתקשורת ותסכול. בתחום הלימודי - שיבושי היגוי יפחיתו את ההתנסויות שלו בתקשורת חברתית ולימודית, ובעקבות כך ידע המילים וידע העולם שלו לא יתפתחו בהתאם לגיל.

 


ליצירת קשר
חייגו:
050-6919658 
או שלחו הודעה:

 

האתר נבנה ע"י ענבר שיווק דיגיטלי | סטודיו לבניית אתרים, יצירת תוכן שיווקי, ליווי וייעוץ לעסקים