תקשורת דרך משחקים
מבצע!
מתנת סוף שנה לגנים או לבתי הספר
הספר "תקשורת דרך משחקים" במחיר מאוד מיוחד בקנייה של 15 ספרים ומעלה.
לקנייה
סדנאות קרובות
מבצע!
מתנת סוף שנה לגנים או לבתי הספר
הספר "תקשורת דרך משחקים" במחיר מאוד מיוחד בקנייה של 15 ספרים ומעלה.
לקנייה
כיצד מחליטים איזה משחק לקנות?
מבצע!
מתנת סוף שנה לגנים או לבתי הספר
הספר "תקשורת דרך משחקים" במחיר מאוד מיוחד בקנייה של 15 ספרים ומעלה.
לקנייה
קניית הספר- תקשורת דרך משחקים
מבצע!
מתנת סוף שנה לגנים או לבתי הספר
הספר "תקשורת דרך משחקים" במחיר מאוד מיוחד בקנייה של 15 ספרים ומעלה.
לקנייה
 
דף הבית >> קישורים ומילון מונחים

קישורים מומלצים

מילון מונחים

א'
  • אבחון דידקטי: מבחן הנעשה לילדים ומטרתו לזהות קשיים בתחום הלמידה (קריאה, כתיבה וחשבון), מטרתו ליצור תוכנית לעבודה וחיזוק היכולת הלימודית.
     
  • אודיגרמה: תרשים המתאר את רמת השמיעה של הנבדק. התוצאה ניתנת בהצגה גרפית ומראה תרשים הבודק תגובות לצלילים בעוצמות משתנות ובתדירויות שבין 500-8000 הרץ.
     
  • אוטיזם: תסמונת המאופיינת בליקויים משמעותיים בשני תחומים: קושי בהתפתחות יחסים חברתיים, והדדיות תקשורתית. וכן התנהגות חזרתית, סטראוטיפית ותחומי עניין מצומצמים.
     
  • אוצר מילים: משמעות המילה, לקסיקון, המילים העומדות לרשותו של האדם על מנת להביע שפה ולהבינה.
     
  • אוריינות: יכולות המאפשרות לאדם לרכוש ולעסוק בשפה הכתובה (קריאה וכתיבה).
     
  • איחור שפתי: התפתחות שפה מאוחרת יחסית לנורמה. כאשר נצפה אחור ברכישת השפה מומלץ לפנות לקלינאית תקשורת לאבחון.
     
  • אינטונציה: הנגנת הדיבור. תבנית משתנה של הצלילים הנאמרים בזמן הדיבור, משקפת שינויי משמעות של הנאמר. למשל- אינטונציה של ציווי, שאלה וכד'.
     
  • אנומיה/דיסנומיה: חוסר יכולת או קושי בשליפת מילים מהלקסיקון.
     
  • אנמנזה: איסוף מידע, לקיחת היסטוריה רפואית, התפתחותית ומשפחתית של הנבדק.
     
  • אנפוף: דיבור בו עובר אוויר רב דרך האף ולכן נשמע שהדבור מופק מהאף. (רנולליה).
     
  • אספרגר: (תסמונת) (Aspergers disorder) שייכת להפרעה התפתחותית PDD , מתבטאת בקשיים ביצירת קשרים חברתיים ובתחומי עניין מוגבלים. לרוב אין איחור שפתי או קוגניטיבי- כיום לאחר יציאת ה-DSM-5 ההגדרה אינה קיימת עוד.
     
  • אקולליה: הדהוד, חזרתיות וחיקוי של צלילי שפה שנשמעו. בשנה הראשונה והשניה לחיים הילדים משתמשים באקולליה על מנת לתרגל את הצלילים.

ב'
  • בעיות קול: מצבים בהם העוצמה ואיכות הצליל בקולו של המדבר, אינם תואמים למין ולגיל. (צרידות וכד').
     
ג'
  • גישת ניתוח התנהגות
    ABA- Applied Behavior Analysis: 
    גישת טיפול בילדים על ספקטרום ASD- נקראת גם תוכנית לעיצוב התנהגות. שיטה זו היא מאד מובנית ומאופיינת במתן חיזוקים לילד על כל תגובה הולמת.
     
  • גישת DIR
    Developmental Individual Relationship:

    גישה שפותחה ע"י גרינשפיין ווידר, נקראת גם בשם floor time היא מטפלת בילדים על הרצף האוטיסטי ע"י עידוד הצמיחה הרגשית והשכלית.
     
  • גמגום: הפרעה בשטף הדיבור. מתבטאת בעצירה, היסוסים ובהפסקות בזרימת האוויר, ישנה חזרתיות על צלילים, הברות ומילים, יש הארכת צלילים וכן שימוש במילות פקק.
     
  • גן למעוכבי התפתחות: שילוב בין גן טיפולי לגן שפתי (ששינה את שמו). גן הילדים בחינוך המיוחד תפקידו לתת מענה לילדים מעוכבי התפתחות בתחומים הרגשי, חברתי, שפתי, סנסורי, מוטורי וקוגניטיבי. גילאי הילדים 3-6 שנים. הצוות החינוכי כולל: גננת לחינוך מיוחד וסייעות. הצוות הטיפולי כולל: בעלי מקצוע פרא-רפואי, פסיכולוגים ועובדים סוציאליים.
     
  • גן משולב: גן בו מתחנכים כשני-שליש ילדים ללא קשיים ושליש הם ילדים שהופנו אליו לאחר ועדות השמה מאחר ונתגלו אצלם ליקויים קלים בתחומים שונים. הצוות הרב מקצועי כולל שתי גננות: גננת אם וגננת חינוך מיוחד, שתי סייעות, וצוות פרא רפואי (קלינאית תקשורת ומרפאה בעסוק).
     
  • גן תקשורתי: גן ילדים בחינוך המיוחד, נותן מענה לילדים עם קשיים בתקשורת. בגן יש צוות חינוכי הכולל גננת וסייעות, וצוות טיפולי הכולל קלינאית תקשורת, מרפאה בעסוק, פסיכולוג ותרפיה רגשית.
     
  • גננת שי"ח: גננת הנכנסת לגן הרגיל ועובדת באופן פרטני או קבוצתי עם ילדים בעלי צרכים מיוחדים המשולבים באופן מלא בגנים רגילים.
     
  • ג'סטות: העברה של מסר מסויים באמצעות תנועה של הגוף או הבעת פנים. למשל נפנוף יד ל- "שלום", או הושטת יד ל "תן לי", חיוך וכד'.
ד'
  • דחיקת לשון: הרגל או נטייה של הלשון לנוע לקדמת הפה, עד כדי הישענות על השיניים הקדמיות, ודחיפתן קדימה והחוצה. אפשרות אחרת היא דחיפה של הלשון בין השיניים העליונות לתחתונות ויציאתה החוצה. דחיקת לשון עשויה לגרום לשיבוש בהגיית הגאים מסוימים, ביניהם: ת, ד, נ, והאותיות השורקות - ש, ס, ז, צ. כמו כן פוגעת במבנה הלסתות.
     
  • דיסארתריה: הפקה בלתי מדוייקת של עיצורים או תנועות עקב חולשה של שרירי ההיגוי.
     
  • דיסגרפיה: קשיים בביצוע הכתיבה, על רקע מוטורי.
     
  • דיסלקסיה: קשיי קריאה המתאפיינים בשיכולי אותיות והשמטת אותיות בזמן הקריאה.
     
  • דיספרקסיה: קושי בתכנון תנועת אברי ההיגוי. עקב קשיי התכנון מופיעים תהליכים פונולוגים שגויים ומובנות הדיבור נמוכה מאד.
     
  • דיסקלקוליה: קושי בתחום החשבון/מתמטיקה, הן בהבנה והן בפעולות מתמטיות.

ה'
  • היגוי: הפקת צלילי דיבור.
     
  • היפרלקסיה: התפתחות ספונטנית ומוקדמת (לפני גיל חמש שנים) של יכולת קריאה אצל ילדים. מתבטא בכך שיש יכולת מועטה להבנת הנקרא.
     
  • הפרעה התפתחותית נרחבת -PDD 
    Pervasive Developmental Disorders
    זהו שם כללי לקבוצה שלהם יש לקויות על הרצף האוטיסטי. מדובר על ילדים עם קשיים תקשורתיים. PDD-NON - (Pervasive Developmental Disorder-Non Otherwise Specified) - זו אבחנה נוספת ללקות על הרצף האוטיסטי, לרוב מתייחסת ללקות קלה יותר ברצף- כיום ההגדרה הוחלפה ל- ASD.
  • הפרעת קשב: קושי להתרכז לאורך זמן וכן קושי לחזור לריכוז. כמו כן מצב בו האדם שקוע וסגור בעולמו באופן כזה שאינו מודע לקורה סביבו.
 
ו'
  • ויסות התנהגות: היכולת לעצור ולחשוב מה לעשות לפני כל פעולה. המבוגר מדגים לילד על ידי הסבר מילולי והדגמה לצורת חשיבה וארגון.
     
  • וועדת השמה: תפקידה של הועדה להחליט על זכאותו של תלמיד לחינוך מיוחד ועל סוג המסגרת החינוכית המתאימה לו. ועדת ההשמה היא הגוף היחיד המוסמך להחליט על העברתו של תלמיד ממסגרת רגילה למסגרת מיוחדת ולהיפך. חברים בה נציג של רשות החינוך המקומית, מפקחים של משרד החינוך (אחד מהם מפקח לחינוך מיוחד), פסיכולוג, רופא ילדים, עובד סוציאלי ונציג מוועד ההורים הארצי לחינוך מיוחד. להורי הילד יש זכות להשתתף בדיוני הוועדה ולקבל את החלטתה (ואף לערער עליה). יש לזכור שעל פי חוק ההורים הם המחליטים הבלעדיים על המסגרת החינוכית שבה ישולב ילדם.
     
  • וועדת שילוב: ועדת השילוב המוסדית אמורה לקבוע האם התלמיד בעל הצרכים המיוחדים זכאי להיכלל בתכנית שילוב במסגרת הרגילה, ואיזה סוג של תמיכה יקבל. חברים בה מנהל בי"ס או מפקח על הגן, מחנך הכיתה או הגננת, פסיכולוג חינוכי או יועץ חינוכי, עובד הוראה מתחום החינוך המיוחד, ואיש מקצוע נוסף.

ז'
  • זיכרון: היכולת לאגור לשמור ולהשתמש במידע שנחשפנו אליו.
     
  • זיכרון ויזואלי: היכולת לזכור, לשמר, גרויים שהגיעו אלינו בערוץ הראיה.
     
  • זיכרון שמיעתי (אודיטורי): היכולת לזכור, לשמר, גירויים שהגיעו אלינו בערוץ השמיעתי.
     
  • זיכרון שמיעתי ארוך: מידע שנקלט לפני זמן רב.
     
  • זיכרון שמיעתי קצר: מתייחס לשימור מידע שהתקבל לפני שניות אחדות.
     
  • ז'רגון- ג'יבריש: מלל חסר משמעות המופיע עם אינטונציה נכונה של השפה וכן עם צרופי צלילים והברות דומות לשפת האם. מופיע אצל תינוקות בשנה הראשונה לחייהם.

ח'
  • חוסר שטף: שלב התפתחותי תקין המופיע בין גילאי שנתיים לארבע, הילדים מדברים עם הפסקות, היסוסים וחזרתיות על מילים.
     
  • חיך שסוע: אנומליה מבנית הפוגעת בחייך הקשה או בחייך הרך. לעיתים קרובות הדבר מלווה בשפה שסועה. כתוצאה מכך עשויים להיות קשיי אכילה, שתייה ודיבור משובש. מצריך התערבות כירורגית.
     
  • חיקוי: הינו כלי למידה יעיל במהלך השנתיים הראשונות לחיי התינוק. גם בגיל מבוגר יותר ילדים ומבוגרים מחקים התנהגויות של הסביבה, אך תוך הפעלת בקרת חשיבה.

י'
  • יכולת נרטיבית: יכולת אנושית לספר סיפורים ולהבין סיפורים.

כ'
  • כוונות תקשורתיות: שימוש בשפה מילולית או בלתי מילולית על מנת להעביר מסרים: כמו בקשות, אזהרה (שינוי אינטונציה של המשפט או גוון קול), שאלה וכד'.
     
  • כישורי שיח: היכולת לנהל שיחה תקינה, בה הדובר מתחשב בידע המאזין, נותן מידע חדש, מתקן את עצמו או מרחיב כאשר אינו מובן ועוד.
     
  • כפתורים באוזניים: צינורית פלסטיק קטנה, בגודל של כמילימטר, בעלת פתחים משני צידיה, השומרת על אוורור האוזן ואיזון הלחצים. התקנת הצינוריות אצל הילד מתבצעת בתוך מספר דקות תחת הרדמה מלאה עקב ירידה בשמיעה ונוזלים באוזנים. הכפתורים אמורים להיפלט באופן ספונטני מאוזני הילד לאחר כחצי שנה עד שנה.

ל'
  • לקויות על הרצף האוטיסטי
    Autistic Spectrum Disorders-
     ASDׂׂׂ ׂשם שניתן בשנים האחרונות ללקויות בעלות מאפיינים אוטיסטים.
     
  • לקות למידה  (Learning Disability): מונח  נרחב המתייחס לאנשים המתקשים בתחומי הלמידה, כגון: כתיבה, קריאה, הבעה, יכולת מתמטית ועוד.
     
  • לקות שמיעה הולכתית: קושי בשמיעה המתבטא במעבר הקול באוזן החיצונית ובאוזן התיכונה. לרוב הילדים להם לקות שמיעה היא על רקע הולכתי וזהו מצב הפיך בר טיפול.
     
  • לקות שמיעה עצבית: לקות בשמיעה עקב נזק באוזן הפנימית או בעצב .
     
  • לקות שפה: קושי בהבנת או הבעת השפה, יכולה להופיע בתחומים שונים של השפה (תוכן, שימוש או צורה) או בכמה בו זמנית.
     
  • לקות שפה הבנתית: קושי בהבנה של מילים, הבנת הדקדוק או המורפולוגיה. הילד מתקשה להבין את הדברים שאומרים לו (הוראה, שאלה וכד') יתבטא גם בהבנת טקסטים.
     
  • לקות שפה הבעתית: קושי ביכולת להפיק (להגיד) משפטים תקינים מבחינת תחביר, פונולוגיה או מורפולוגיה. (יופיע לרוב בכמה תחומים).
     
  • לקיחת תור: מושג בו משתמשים אנשי מקצוע כדי להדגים שיחה: פעם אני מדבר, ופעם אתה מדבר. ההבנה של תהליך לקיחת תור מאפשרת התנהלות הדדית. אפשר לתרגל במשחק ובשיחה. התהליך נרכש כבר במהלך השנה הראשונה של החיים.

מ'
  • מודעות פונולוגית: ערנות לצלילים במילה או במשפט (הברות, צלילים ופונמות), וכן יכולת לבצע שינויים בצלילים, לדוגמא : להחליף צליל אחד באחר, לפרק מילה לצלילים וכד'. המודעות הפונולוגית חשובה ביותר לפענוח מילים כתובות-קריאה ולכתיבה לצורך איות.
     
  • מוכנות לכיתה א': בשלות למעבר מהגן לכיתה א'. שלב התפתחותי שכולל: התפתחות גופנית, רגשית, שכלית וחברתית המאפשרת לילד קליטה, עיבוד והתמודדות טובה עם המערכת הבית ספרית.
     
  • מורפולוגיה: תורת הצורות - עוסקת בקשר בין צרופי צלילים למשמעות, לדוגמא: תוספת "ה" לנקבה, או תוספת "ים" לרבים. היכולת המורפולוגית, עוזרת לנו להבין שמילה נוצרה/שייכת למילה אחרת, משקלים ובנינים.
     
  • מילות פקק: מילים שאין בהם תוכן כמו: "נו", "אממ","זה", "כזה" כמו כן אני קוראת למילות פקק מילים שהן פועל כללי: לעשות...כלים, כביסה, לשים וכד'.
     
  • מיקוד: הנסיון למקד תשומת לב (תינוק או ילד) למשהו או מישהו.
     
  • מלמול: צלילים שהתינוק משמיע בגילאי שלושה חודשים ועד שנה, זהו השלב הקדם מילי ברכישת השפה.
     
  • משחק: מיומנויות משחק קשורת להתפתחות של מיומנויות תקשורתיות, מוטוריות, רגשיות וקוגנטיביות. המשחק מקדם את כל היכולת הנ"ל, כמו כן על ידי תצפית במשחק ניתן להעריך את כישורי הילד.
     
  • משחק סימבולי: משחק המשלב שימוש בחפצים כאילו הם מתפקדים במציאות. למשל להסיע אוטו צעצוע, או להסיע עיפרון "כאילו" הוא אוטו, האכלת בובה ועוד. משחק זה מערב יכולת הסמלה של מצבים מחיי היום-יום. למשל- לעשות מפגש לבובות כאילו הן הילדים בגן, להשכיב את הבובה לישון ועוד.

נ'
  • נרטיב: סכמת סיפור. ידע נרטיבי המאפשר לילד ליצור רצף ארועים היוצרים סיפור בעזרת קשרי זמן וקשרי סיבה תוצאה.
     
  • נוזלים באוזניים: תופעה שכיחה של נוזלים המצטברים באוזן התיכונה, לפעמים ללא דלקת וללא כאבים. גורמים לתחושת אטימות וירידה בשמיעה.

פ'
  • פרסברציה: הדחף לחזור שוב ושוב על פעולה מסויימת, התנהגות מסויימת או אמירה מסויימת. מאפייני הפרסברציה בדיבור עשויים להופיע באוכלוסיה על הספקטרום האוטיסטי ובאוכלוסיה לאחר נזק מוחי.
     
  • פרגמטיקה: יכולת השימוש בשפה. ישנם חוקי שיח: כיצד לפנות למבוגר, לחבר, בקשת עזרה ועוד, כמו כן הצורך להתחשב במאזין, לתת מידע שיקדם את השיחה וכן הלאה. כל אלו הם הפרגמטיקה.


ק'
  • קוגניציה: יכולת שכלית: חשיבה, ידע, תפיסה, הבנה, למידה, קשב, זיכרון, יצירתיות, הסקת מסקנות, קבלת החלטות, פיתרון בעיות.
  • קוליות: הפקת צלילים בעזרת תיבת הקול, מיתרי הקול והנשימה.
  • קשיים פרגמטים: קושי בשימוש בשפה, קושי תקשורתי. לדוגמא לא שומר על נושא השיחה, קושי בנתינת מידע תואם למצב ועוד.
  • קשיי קשב: קשב זו היכולת לצאת מרכוז ולחזור, מי שיש לו בעיית קשב, מרבה לצאת מקשב ומתקשה לחזור בחזרה לריכוז, לכן מפסיד מידע שנאמר או נלמד. יש קשיי קשב המופיעים עם פעילות יתר וכאן נראה ילד שמתקשה לשבת לאורך זמן על הכיסא וזקוק לתנועתיות על מנת לחשוב.

ר'
  • ריור: תופעה של נזילה או טפטוף רוק ללא שליטה של הילד.

ש'
  • שיום: שליפת מילים מוכרות מאוצר המילים המהאחסון במוח שלנו.
     
  • שיכול אותיות: החלפת המיקום של אותיות במילה. למשל- פטיש- טפיש.
     
  • שילוב ילדים בעלי צרכים מיוחדים: תכנית השילוב של ילדים בעלי צרכים מיוחדים במסגרות החינוך הרגילות. מיוחדים, תכנית השילוב מופעלת באמצעות מערך הדרכה וטיפול במסגרות החינוכיות שגובשו בהתאם לצרכים המיוחדים של אותם תלמידים.
     
  • שלב הדקדוקי: קיים שלב דקדוקי מוקדם שמתחיל עם הופעת הצירופים הראשונים (חיבור של שתי מילים) בגיל שנה ותשעה חודשים בערך ומסתיים בהופעתם של משפטים מחוברים בסביבות גיל שלוש. שלב דקדוקי מאוחר מתחיל בגיל שלוש ועד בערך כניסתם לבית הספר. בשלב זה יש התפתחות של יכולת נרטיבית-סיפורית, יש יצירת קשר כרונולוגי בין דברים שקרו ויש התפתחות משמעותית ביכולת לשמור על נושא שיחה לאורך זמן.
     
  • שלב החד מילי: מתחיל עם הופעת מילים ראשונות ומסתיים בחיסור של שתי מילים (צרופים).
     
  • שלב הקדם מילי: השלב הראשון בהתפתחות שפה, קיים מגיל הלידה ועד ליכולת להגות מילה. 
 

ת'
  • תקשורת בלתי מילולית: תקשורת הנעשת דרך מחוות (ג'סטות), קשר עין וכד'. היכולת לתקשר ללא שימוש במילים (להצביע, לחייך, לבכות, למשוך, לנפנף לשלום וכד').
     
  • תקשורת מילולית: היכולת לנהל שיחה על ידי שימוש במילים ומשפטים תוך שימוש בחוקי השיח.

     


ליצירת קשר
חייגו:
050-6919658 
או שלחו הודעה:

 

האתר נבנה ע"י ענבר שיווק דיגיטלי | סטודיו לבניית אתרים, יצירת תוכן שיווקי, ליווי וייעוץ לעסקים