תקשורת דרך משחקים
מבצע!
מתנת סוף שנה לגנים או לבתי הספר
הספר "תקשורת דרך משחקים" במחיר מאוד מיוחד בקנייה של 15 ספרים ומעלה.
לקנייה
סדנאות קרובות
מבצע!
מתנת סוף שנה לגנים או לבתי הספר
הספר "תקשורת דרך משחקים" במחיר מאוד מיוחד בקנייה של 15 ספרים ומעלה.
לקנייה
כיצד מחליטים איזה משחק לקנות?
מבצע!
מתנת סוף שנה לגנים או לבתי הספר
הספר "תקשורת דרך משחקים" במחיר מאוד מיוחד בקנייה של 15 ספרים ומעלה.
לקנייה
קניית הספר- תקשורת דרך משחקים
מבצע!
מתנת סוף שנה לגנים או לבתי הספר
הספר "תקשורת דרך משחקים" במחיר מאוד מיוחד בקנייה של 15 ספרים ומעלה.
לקנייה
 
דף הבית >> ליקויי למידה

ליקויי למידה

ליקוי למידה הוא מונח כללי, המתייחס לקבוצת הפרעות הטרוגניות המשפיעות על היכולת האקדמית. הקשיים יכולים להופיע בתחומים הבאים:
  • הקשבה ויכולת הבעה.
  • קריאה, כתיבה, המשגה, יכולות מתמטיות והשימוש בהן.
  • קשב וריכוז, תכנון ארגון וויסות התנהגות ותפקוד.
  • תפקודים חברתיים - הבנת מצבים חברתיים וקריאת המפה החברתית, יכולת יצירת קשרים בין-אישיים, יכולת שיח ועוד.

ישנם מונחים שונים לתאור לקות הלמידה, וההגדרה נעשת על ידי איש מקצוע בתחום:
  • דיסלקסיה: קשיים בקריאה המתבטאים בהחלפת אותיות ובהשמטתן. וכן בהבנת הנקרא.
  • דיסגרפיה: קשיים בכתיבה ובהבעה בכתב (מוטורי).
  • דיסקלקוליה: קשיים במיומנויות חשבוניות ובהבנה חשבונית.
  • ADHD: הפרעות בקשב ובריכוז, היפראקטיביות ואימפולסיביות.
  • ליקויים בתפקודים ניהוליים: קשיים בתכנון, בהתארגנות, קשיים בוויסות ההתנהגות ויכולת חשיבה ופתרון בעיות.
המונח לקויי למידה ניתן לילד בגיל בית ספר המתקשה בתחומי הלמידה. יש לדעת שאת רוב לקויות הלמידה אפשר לזהות עוד בגיל הגן וטיפול מתאים יכול לתמוך ולעזור לילד עם קשיים. ישנם לקויי למידה שמאובחנים בבית ספר היסודי וכן יש נערים ומבוגרים שאת לקות הלמידה שלהם מגלים אף מאוחר יותר.

כיום ידוע ש- 80% מלקויות הלמידה הן על רקע שפתי ולכן מודעות ותשומת לב מאפשרת איתור הקשיים עוד בגיל הגן. קלינאית תקשורת בזמן טיפול נוגעת בתחומים הבאים: יכולת הבעה וקשב, הארכת טווח קשב, ארגון ווסת התנהגות, הבנת מצבים חברתיים, ארגון חשיבה ופתרון בעיות, הסקת מסקנות וכישורי שיח.

סימנים היכולים לרמז על ליקויי למידה עתידיים:

בתפקוד הלימודי נראה:
  • קשיים בהבעה או הבנת שפה דבורה.
  • קושי ברכישת מיומנויות יסוד כגון: זיהוי ושיום צבעים, הכרת מספרים, ציור וכד'.
  • קשיים בקשב או בריכוז.
  • קשיים בהתארגנות ללמידה.
  • קשיים בהבעה או בהבנת שפה כתובה.
  • קשיים בארגון או בעיבוד חומר לימודי רב.
     
בתפקוד החברתי נראה:
  • קושי בהבנת הבעות פנים.
  • קושי לזהות ניואנסים בדיבור (כוונות סמויות וכד').
  • קושי להבין מצבים חברתיים.
  • קושי להעיז לשאול, קושי לפנות לאחרים לצורך הבהרה.
  • קושי לזהות מטאפורות, בדיחות, דימויים.
  • קשיים הקשורים להתארגנות במרחב ובזמן.
  • קושי בוויסות ההתנהגות (התפרצויות, אלימות, חוסר גבולות, חוסר התאמה בין ההתנהגות לסיטואציה).
  • קשיים ביצירת קשרים חברתיים .
  • קשיים שנראים כמו בעיות התנהגות.
     
בכל גיל נראה ביטוי שונה לקשיים וכן יש הבדלים בין הילדים לקויי הלמידה. יש לזכור שקשיים בגיל צעיר יכולים לרמז על קיום ליקויי למידה עתיידים אך אינם מנבאים בצורה מלאה. הופעת אחד או כמה מהקשיים הבאים, יכול לנבא קושי בלמידה ובכל מקרה מצריך מעקב או אבחון על ידי איש מקצוע:
  • איחור בהתפתחות שפה.
  • אי שקט ותנועתיות יתר.
  • קשיים בהירדמות, שינה לא שקטה, קשיים ביקיצה.
  • קשיים באכילה.
  • שינויים מהירים במצב הרוח - בכי והתפרצויות פתאומיות, וכן הירגעות מהירה.
  • קשיים בתפקודים מוטוריים עדינים (לא אוהב עבודות יצירה), רגישות יתר תחושתית (נרתע ממגע בחומרים, נרתע משינויים בתחושות גופניות - אמבטיה, לבישת ופשיטת בגדים, נרתע מרעשים).
  • קשיים להסתגל לשינויים ולמצבים לא צפויים.
  • חוסר מוכנות ללמידה מבחינת מיומנויות ומושגי יסוד (זיהוי צבעים, זיהוי מספרים/אותיות, השחלה, ציור צביעה).
  • מתקשה לשבת בשקט בשעות מפגש, מתקשה להקשיב לסיפורים, חסר סבלנות במשחקים.
     
בגיל בית הספר קל יותר לזהות קשיים בלמידה מכיוון שהילד לא עומד בדרישות הלימודיות. נקודות אלו מעלות חשד לקשיים בלמידה:
  • קשיים ברכישת מיומנויות יסוד - קריאה, כתיבה, חשבון, שפות זרות.
  • קשיים בוויסות התנהגות ותפקוד - (ADHD) - היפראקטיביות, אימפולסיביות, קשיי קשב וריכוז, קשיים להתחיל משימות, לסיים משימות, חולמנות, קושי לשבת להכין שיעורי בית או שהשיעורים לוקחים המון זמן, שינויים מהירים במצב הרוח, קושי לתכנן זמן ומרחב (נפילות והיתקלויות בחפצים, תכנון לקוי של מטלות, ארגון סדר יום, סדור חדר ועוד).
  • בגיל ההתבגרות נטייה למצבי רוח, הסתגרות, משיכה לסמים, אלכוהול, נטייה להתמכרויות שונות.
כאשר נתקלים באחד או יותר מהקשיים שפורטו מומלץ לערוך מעקב בכתב אחר יכולות הילד, להתייעץ בגננת/מורה ולחשוב על הדרך הטובה לעזור לילד. יש לזכור שכשלונות חוזרים וחוסר הצלחה גורמים לכולנו ליאוש וחוסר מוטיבציה. על כן מומלץ בזמן זיהוי הקושי לפנות לאיש מקצוע שיאבחן יימפה את הקשיים של הילד ויצור תוכנית עבודה.

יש לזכור ש- 80% מלקויי הלמידה הם על רקע שפתי. לכן תפקיד קלינאית התקשורת חשוב ביותר.

בגילאי הגן: קלינאית תקשורת המאתרת ילד עם קשיים, מארגנת אותו מבחינת השפה. נותנת לילד כלים להביע את עצמו, מעשירה אוצר מילים ומאפשרת לו להיות שווה בין בני גילו. כמו כן היא מחזקת ונותנת כלים ללמידה בבית הספר ומתווכת במצבים חברתיים.

בגילאי בית ספר יסודי: קלינאית התקשורת משלימה ובונה חוסרים בבסיס השפתי שהם אלו שמקשים על הילד לרכוש קריאה וכתיבה. נותנת כלים להבנת שיח וכן כלים חברתיים.

בגילאי בית ספר חטיבה/תיכון: קלינאית תקשורת מעמיקה את יכולת ההבעה והשיח של הנער, מראה ומובילה את המעבר לשפה כתובה וכיצד ניתן להרחיבה. בהתאם לצורך, שמה דגש על היכולות החברתיות, על הבנת מצבים חברתיים ועוד.

יש לזכור שלכל טיפול יש את המטרות שלו והן נקבעות על פי ממצאי האבחון של קלינאית התקשורת. בגילאי בית הספר יש לפנות לקלינאיות המתמחות בילדי בית ספר ומכירות היטב את הנדרש מבחינה שפתית בבית הספר.

קלינאיות תקשורת רבות עובדות במקביל ובשיתוף עם מורה להוראה מתקנת הנוגעת באותם תחומים אך בצורה ובסגנון שונה, דבר זה מאפשר לילד הן לסגור פערים בשפה והן לשמור על רמת למידה התואמת לנדרש בבית הספר.



ליצירת קשר
חייגו:
050-6919658 
או שלחו הודעה:

 

האתר נבנה ע"י ענבר שיווק דיגיטלי | סטודיו לבניית אתרים, יצירת תוכן שיווקי, ליווי וייעוץ לעסקים