תקשורת דרך משחקים
מבצע!
מתנת סוף שנה לגנים או לבתי הספר
הספר "תקשורת דרך משחקים" במחיר מאוד מיוחד בקנייה של 15 ספרים ומעלה.
לקנייה
סדנאות קרובות
מבצע!
מתנת סוף שנה לגנים או לבתי הספר
הספר "תקשורת דרך משחקים" במחיר מאוד מיוחד בקנייה של 15 ספרים ומעלה.
לקנייה
כיצד מחליטים איזה משחק לקנות?
מבצע!
מתנת סוף שנה לגנים או לבתי הספר
הספר "תקשורת דרך משחקים" במחיר מאוד מיוחד בקנייה של 15 ספרים ומעלה.
לקנייה
קניית הספר- תקשורת דרך משחקים
מבצע!
מתנת סוף שנה לגנים או לבתי הספר
הספר "תקשורת דרך משחקים" במחיר מאוד מיוחד בקנייה של 15 ספרים ומעלה.
לקנייה
 
דף הבית >> התפתחות שפתית >> התפתחות השפה

התפתחות השפה

מחקרים מצאו שיש תהליכי רכישה שפתית המשותפים לשפות שונות, ובכל שפה יש תהליכי רכישה המיוחדים ומאפיינים אותה.
חשוב מאד לזכור שטווח הרכישה של השפה הוא גדול ולכן יש ילדים שונים הרוכשים מילים/משפטים בזמנים שונים מאחיהם או חבריהם לגן. יש הבדלים בין ילדים בקצב ההתפתחות וקצב רכישת השפה. כאשר עולה התלבטות האם הילד מאחר ברכישת השפה, יש להתייעץ עם איש מקצוע.
  • השלב הקדם מילי: מתרחש מהלידה עד גיל שנה+

    בגיל זה יהיו לילד כ- 6-10 מילים. בגיל זה אנו מחפשים כוונות תקשורתיות: העניין שמגלה תינוק בסובבים אותו, יצירת קשר עין כבר בחודש הראשון, בהמשך קשר על ידי חיוכים, בכי, משיכת תשומת לב של המבוגר המטפל.

    כבר בגיל שלושה חודשים תינוק מחקה תנועות והבעות פנים של המבוגרים הסובבים אותו. בגיל 5 חודשים לערך מתחיל התינוק לחקות קולות וצלילים להם הוא חשוף (הפקת הצלילים מגיעה מוקדם יותר, אך החיקוי מופיע בגיל זה).

    בסביבות גיל תשעה חודשים התינוק מחקה את האינטונציה של השיחות שנשמעות סביבו. בגיל זה התינוק כבר יודע להסב את תשומת לב הוריו אליו, או לחפץ בו הוא מעוניין. הורים המשתפים פעולה ומגיבים אל הילד יוצרים בעצם מעגל תקשורת המלמד את הילד את בסיס התקשורת - שיחה.

    תינוק נולד עם יכולת הבחנה בין הצלילים השונים, לקראת גיל שנה התינוק מתייחס אך ורק לצלילים הקיימים בשפת אימו ואינו מתייחס לצלילים משפות שונות. בגיל שלושה חודשים התינוק ממלמל, אך רק בסביבות גיל תשעה חודשים הוא מקפיד על מילמול צלילים בשפת האם.

    פעמים רבות התינוק יוצר הנגנה כמו דיבור ובעצם מדבר ג'יבריש - הילד כאילו משתתף בשיחה למרות שאינו אומר מילים הקיימות בשפה.
     
  • השלב החד מילי: מ-12 חודש עד 20 חודש.

    בשלב זה מופיעות מילים ראשונות, השלב הזה נמשך עד הופעת צרופי מילים. בגיל זה מתחיל הילד לחבר בין הסמל - החפץ/האנשים/חיות לבין המילה עצמה. יש לזכור שלרוב יכולת ההבעה של הילד תהיה בין שתי מילים לעשר אך יכולת ההבנה שלו תכלול מעל לשלושים מילים.

    מחקרים מצאו שתינוק שהוריו יוצרים עימו קשר עין, מגיבים להפקות הקוליות שלו ונותנים חיזוקים והרחבות מילוליות ולא מילוליות מתפתח מהר יותר בתחומים אלו. לקראת גיל שנתיים יש למידה מואצת של אוצר מילים מכשלושים מילים שהילד מביע ל-200-300 מילים. רכישה זו נעשית בין גיל 18 חודש לשנתיים.

     
  • השלב הדקדוקי המוקדם: מ-18 חודש עד גיל שלוש

    שלב זה מתחיל עם הופעת צרופים ראשונים (אוטו אבא, צה נה=רוצה בננה, אין בלון וכד') ומסתיים בהופעת משפטים מחוברים ומורכבים. בשלב הזה יש הרחבה באוצר המילים: הילד לומד פעלים ספציפים (לחבוש כובע), פעלים כללים (ללבוש כובע), הוא רוכש מילים שלא קיימות בעולמו המוחשי (מסוק, דינוזאור, צוללת וכד') יש שימוש נרחב של שמות תואר וכן יש למידה של מושגי מרחב.

    בתחום התחבירי הילדים מתחילים מצרוף של שתי מילים עד יצירת משפטים פשוטים, מחוברים ומורכבים.

    בתחום המורפולוגי יש התחלה של הטיות של מילים הילדים לומדים את חוקי השפה ילד אוכל - ילדים אוכלים, ילדה הולכת - ילד הולך. יש הרחבות יתר ועדין הם אינם מזהים את יוצאי הדופן בשפה ולכן נשמע מילים שגויות כגון: ביצה-ביצות, סולם-סולמים וכד'.

    למרות המורכבות הרבה של השפה העברית מצליחים הילדים להשתלט על רוב חוקי המורפולוגיה עד גיל שלוש שנים. יש לזכור שמחקרים הראו שילדים עד גיל שמונה עדין שוגים בשימוש במבנים מורפולוגים.

    בתחום הפרגמטי - התקשורתי, הילדים ממשיכים לבטא את היכולות הפרגמטיות שרכשו בשלב החד מילי, אך עכשיו יש בידיהם אוצר מילים רחב יותר המאפשר להם יכולת טובה וברורה יותר בכוונות התקשורתיות. לקראת גיל שלוש מתפתחת יכולת השיחה של הילדים. הם יוזמים שיחות בינם לבין עצמם, מסוגלים לשמור על נושא לאורך זמן עם חילופי תור בין הדובר למאזין.

    בגיל זה הילדים מתקשים לקחת בחשבון את ידע המאזין ולכן השיחות שלהם מאופיינות בהתמקדות בעצמם ("ציפי נתנה לי היום צבעים ואח"כ היא...." כשלמאזין אין את הידע הבסיסי מי זו ציפי – ילדה? גננת?).

    לקראת גיל שלוש דיבור הילדים ברור למאזין זר וזה עקב התפתחות הפונולוגיה, הילדים פחות ופחות משמיטים ומשבשים צלילים ודיבורם רציף יותר. השיבושים נעשים בעיקר במילים ארוכות או במילים בלתי שכיחות בשפה.

     
  • השלב הדקדוקי המאוחר - מגיל 3 ועד סביבות גיל 8 שנים

    שלב זה מאופיין בהתפתחות היכולת לשתף וליצור שיחה וכן ביכולת לספר סיפור. אוצר המילים שלהם גדל מאד - עד גיל שלוש ילד מפיק כ-700 מילים ובכניסתם לכיתה א' הילדים מפיקים כ- 8000 - 16000 מילים. בגיל זה מאד בולט הפער בין ילדים להם אוצר מילים נרחב לילדים להם יש חוסר באוצר מילים.

    בגיל זה הילדים רוכשים את המורפולוגיה הגזרונית - היכולת לגזור מילה חדשה ממילה קיימת לדוגמא: משם העצם סבון לומדים את המילה לסבן, או מילד שבוכה - בכיין, לילד שצוחק - צחקן וכד'.

    ילדים עד גיל שש יתקשו להבין משפטים שסדר הפעולות שלהם שונה: "לפני שאכלתי שטפתי ידים", הם יבינו שקודם אכלתי ואח"כ שטפתי ידים, כמו כן הם יתקשו להבין משפטים בהם הפועל רחוק מהנושא כמו: "אמא הבטיחה לקנות לשחר מתנה" הם יבינו ששחר קונה מתנה.

    יכולת השיח מתפתחת מאד והם לומדים לספר סיפורים, לספר על רצף של תהליכים. הילדים מסביבות גיל ארבע לומדים להתחשב במאזין, בידע שלו בגיל שלו ולכן הם מדברים שונה עם חברים שלהם, הורים, גננת ועוד.


    ישנן דרכים רבות לפתח ולהעשיר את שפתו של הילד. אנו המבוגרים עושים זאת על ידי קריאת סיפורים, ניהול שיחה עם הילד בתחומים שונים, הרחבת הידע של הילד מעבר למה שכאן ועכשיו וכן יצירת מפגשים עם חברים בני גילו המאפשרים לו שימוש בשפה שאותה הוא רוכש.

    נקודה לתשומת לב: אנו המבוגרים משפיעים מאד על התפתחות השפה של ילדנו לכן, כבר מגיל שנה מומלץ להקריא לו סיפורים, לדפדף בספר ולדבר על מה שרואים.

     


ליצירת קשר
חייגו:
050-6919658 
או שלחו הודעה:

 

האתר נבנה ע"י ענבר שיווק דיגיטלי | סטודיו לבניית אתרים, יצירת תוכן שיווקי, ליווי וייעוץ לעסקים