תקשורת דרך משחקים
מבצע!
מתנת סוף שנה לגנים או לבתי הספר
הספר "תקשורת דרך משחקים" במחיר מאוד מיוחד בקנייה של 15 ספרים ומעלה.
לקנייה
סדנאות קרובות
מבצע!
מתנת סוף שנה לגנים או לבתי הספר
הספר "תקשורת דרך משחקים" במחיר מאוד מיוחד בקנייה של 15 ספרים ומעלה.
לקנייה
כיצד מחליטים איזה משחק לקנות?
מבצע!
מתנת סוף שנה לגנים או לבתי הספר
הספר "תקשורת דרך משחקים" במחיר מאוד מיוחד בקנייה של 15 ספרים ומעלה.
לקנייה
קניית הספר- תקשורת דרך משחקים
מבצע!
מתנת סוף שנה לגנים או לבתי הספר
הספר "תקשורת דרך משחקים" במחיר מאוד מיוחד בקנייה של 15 ספרים ומעלה.
לקנייה
 
דף הבית >> טיפול בדיבור >> התפתחות הדיבור

התפתחות הדיבור

יכולת ההיגוי מתפתחת בהדרגה במהלך השנים הראשונות של הילד. כבר מינקותו מסוגל התינוק לזהות בין צלילים המפיקים אנשים לבין צלילים סביבתיים. על מנת להגות צלילים יש צורך בתקינות מערכת השרירים (מיומנויות מוטוריות), במיומנות תחושתית (סנסורית), יכולת קוגניטיבית ויכולת שמיעתית.

כשאנו מדברים זה נראה מאד פשוט, אבל כשל באחת המערכות יכולה לגרום לקושי בהגייה או קושי בדיבור. ילד מגיל שלושה חודשים עד לגיל ארבע שנים מפתח את צלילי השפה.
פעמים רבות הוא מפיק צלילים שאינם תקינים במהלך נסיון הלימוד שלו.

השיבושים יכולים להופיע בכמה צורות:
  • השמטה של הגה - להגיד ח_ון במקום חלון.
  • החלפת צליל בצליל אחר - להגיד סומר במקום שומר.
  • "המצאת" צליל שאינו שייך לשפה - להגיד ג'מל במקום גמל.
  • להכפיל צלילים – להגיד בובי במקום דובי.
רוב שיבושי ההיגוי נורמטיבים עד גיל ארבע, ישנם צלילים ששיבושם אפשרי עד גיל שש. תהליך ההפקה מאד פשוט וספונטני לרובנו, ואין אנו מודעים למורכבות של ההפקה:
  1. המוח חושב על צליל שהוא רוצה להגיד.
  2. העברת הוראה לשרירים להפעלת איברי ההיגוי.
  3. הוראה למיתרי הקול.
  4. בדיקה תחושתית שאיברי ההיגוי ממוקמים במקום הנכון.
  5. נשיפת אויר החוצה כשאיברי ההיגוי מכוונים.
  6. שמיעת הצליל ובקרה על מנת לוודא שהצליל יצא נכון.
אנו לא הוגים צליל בודד, אלא יוצרים רצף של צלילים על מנת ליצור מילה, משפט, הבעה. כשל באחד השלבים יגרום לנו להפיק צליל אחר ממה שהתכוונו או לא להצליח להפיק בכלל. יש חשיבות בהגייה לרצף, לשטף ולעוצמה של ההפקה. מכיון שאנו הוגים רצף של צלילים ישנם שיבושי היגוי הנובעים מקושי ברצף הפונולוגי, אי לכך יש לשים לב שהילד בגיל שלוש יהיה מובן  לאיש זר ב-80% מדבורו.
עד גיל ארבע אנו מצפים מהילדים להגות את כל הצלילים, למעט האותיות השורקות שהן: ש', ס', ז', צ' שהן נרכשות עד גיל שש שנים.
מידע נוסף בכתבה שלי שפורסמה בואלה- לחץ     
 
נקודה לתשומת לב: כשילד מתקשה בהגיית צליל בודד או מחליף צליל אחד באחר זה נקרא קושי בהיגוי. אבל כאשר אנו פוגשים ילד שמשמיט הרבה צלילים ו/או מחליף צלילים רבים בזמן הדיבור עד מצב שקשה להבינו. מצב זה מצריך התייעצות עם קלינאית תקשורת כבר בגיל שנתיים וחצי-שלוש!


ליצירת קשר
חייגו:
050-6919658 
או שלחו הודעה:

 

האתר נבנה ע"י ענבר שיווק דיגיטלי | סטודיו לבניית אתרים, יצירת תוכן שיווקי, ליווי וייעוץ לעסקים