תקשורת דרך משחקים
מבצע!
מתנת סוף שנה לגנים או לבתי הספר
הספר "תקשורת דרך משחקים" במחיר מאוד מיוחד בקנייה של 15 ספרים ומעלה.
לקנייה
סדנאות קרובות
מבצע!
מתנת סוף שנה לגנים או לבתי הספר
הספר "תקשורת דרך משחקים" במחיר מאוד מיוחד בקנייה של 15 ספרים ומעלה.
לקנייה
כיצד מחליטים איזה משחק לקנות?
מבצע!
מתנת סוף שנה לגנים או לבתי הספר
הספר "תקשורת דרך משחקים" במחיר מאוד מיוחד בקנייה של 15 ספרים ומעלה.
לקנייה
קניית הספר- תקשורת דרך משחקים
מבצע!
מתנת סוף שנה לגנים או לבתי הספר
הספר "תקשורת דרך משחקים" במחיר מאוד מיוחד בקנייה של 15 ספרים ומעלה.
לקנייה
 
דף הבית >> מאוטיזם ועד אספרגר

מה זה אוטיזם ASD

אוטיזם, pdd, אספרגר מה זה?

בשנים האחרונות חלה התקדמות במחקר ובמקביל עלתה כמות הילדים המאובחנים כילדים עם לקויות ברצף האוטיסטי (ASD -
Autistic Spectrum Disorders).

התפתחות המחקר הביאה גם לשמות שונים בנוסף לאבחנות וההגדרות השונות. אוטיזם, הפרעה התפתחותית נרחבת (PDD – Pervasive Developmental Disorders) ולקויות על הרצף האוטיסטי (ASD – Autistic Spectrum Disorders) הם שמות שונים המתארים אותה לקות.


הגדרת אוטיזם נעשת על פי ה-DSM-5 האמריקאי:

ההגדרה מדברת על שני קלסטרים שהמאבחן צריך לזהות אצל הנבדק- יש לשים לב שלא כל המתואר חייב להופיע!:

התנהגות נוקשה וחזרתית:
שטחי עניין, פעילויות, והתנהגויות מצומצמים וחזרתיים:
  1. הופעת תנועות מוטוריות סטריאוטיפיות וחזרתיות (נפנוף ידיים). שימוש חזרתי וסטריאוטיפי בחפצים- סידור בשורות לדוגמה.  שימוש ברוטינות של דיבור - אקולליה, ציטוטים, שינון.
  2. קיבעון התנהגותי והצמדות רבה לרוטינות, להפקות מילוליות מסוימות, והתנגדות לשינויים (קשיים במעברים, חשיבה נוקשה וטקסיות)
תחומי עניין מצומצמים במיוחד, חריגים מבחינת עוצמה ומיקוד:
  1. עיסוק יתר בחלק מחפץ או בחפץ מסוים.
  2. חזרה ללא סוף על אותה התנהגות  או אותו סיפור.
תגובת יתר או העדר תגובה לגירויים סנסוריים או עניין חריג בגירויי סנסורי מסוים:
  1. חוסר תגובה לכאב או לטמפרטורה.
  2. תגובה אוורסיבית (רצון לברוח/פחד) לצליל מסוים או לטקסטורה מסוימת.
  3. הרחה ונגיעה בחפץ מסוים,התמכרות לגירויי של אור או תנועה חזרתית.
קושי חברתי:

חסך בהדדיות רגשית-חברתית:
  1. חסך או קושי בניהול שיחה.
  2. הפחתה בשיתוף רגשי.
  3. חוסר יכולת ליזום או להגיב ליוזמות חברתיות.
חסך בתחום התקשורת הלא מילולית לצורך קיום אינטראקציה חברתית:
  1. קשיים באינטגרציה בין תקשורת מילולית ובלתי מילולית.
  2. לקות בקשר עין.
  3. שימוש לא תקין במחוות.
  4. העדר הבעות פנים ומחוות לא מילוליות.
חסך בפיתוח, שימור והבנה של קשרים רגשיים בהתאם לרמה ההתפתחותית :
  1. קושי בהתאמת ההתנהגות להקשר.
  2. קושי בשיתוף במשחק דמיוני.
  3. העדר יכולת לייצר חברויות.
  4. חוסר עניין בבני קבוצת הגיל.
 
תסמונת אספרגר (Asperger's Disorder)

הגדרה זו יצאה מ- DSM-5 ואנשי מקצוע מנוסים, אינם משתמשים במושג זה יותר כיום קיים רק שם אחד: ASD.
ניתן להשתמש במושג אוטיזם בתפקוד גבוה או ASD בתפקוד גבוה במקרים שרוצים לתאר ילד עם אוטיזם שהוא בעל יכולות גבוהות.

ישנן גישות טיפול שונות בילדים על הרצף האוטיסטי, אך לרוב צריך טיפול על ידי צוות רב מקצועי הכולל: קלינאית תקשורת, מרפאה בעיסוק, פיזיותרפיה, טיפול רגשי ועוד. כיום כל אנשי המקצוע מסכימים עם כך שרצוי לטפל מוקדם ככל האפשר ובצורה אינטנסיבית.
חושב להבין שעיקר הקושי נובע מקשיים בתקשורת וקושי בהבנת הקודים החברתיים, על כן חייבים להגיע לקלינאית תקשורת גם כאשר השפה תקינה!

אני אישית מאמינה שכל מטפל מאמץ את שיטת הטיפול המתאימה לו ומתאימה לילד שבטיפול. בקליניקה שלי אני משתמשת בגישה ההתפתחותית - טבעית, משולבת בשיטת DIR - Developmental Individual Relationship Based הגישה הטבעית מדברת על יצירת קשר כמטרה עיקרית בהתערבות. ההתערבות של המטפל צריכה להעשות תוך כדי הקשרים טבעיים של הילד. אחת המטרות היא לבנות בצורה הדרגתית פעילויות משותפות עם הילד שמסבות לו עניין והנאה. הקלינאי שעובד בצורה זו נדרש לגמישות ויצירתיות בזמן הפעילות בחדר, אך אינו מוותר על מטרת ההתערבות בתחומי התקשורת השפה והדיבור. מכיוון שזו גישה טבעית וזורמת, קשה מאד לתכנן מראש את הפעילויות שיהיו בחדר הטיפולים.

גישת DIR שפותחה על ידי סטנלי גרינספן מדברת על גישה התפתחותית המותאמת לקשייו של הילד מבחינה ביולוגית ונוירולוגית ומדגישה את הטיפול האינטראקטיבי. הרעיון בגישה הזו שהטיפול נעשה על הרצפה (floor time) בשעת משחק וההורים מבצעים את אותה פעילות כמה שיותר פעמיים בבית. ההורה והמטפל שותפים למשחק של הילד, לומדים לזהות את היוזמות התקשורתיות של הילד, מעודדים אותו ביצירת האינטרקציה וכן מעודדים אותו להביע את רגשותיו בצורה תקשורתית.

כיום ניתן לאבחן לקויות על הרצף האוטיסטי לפני גיל שנתיים, והטיפול המומלץ הוא טיפול רב מקצועי ואינטנסיבי המתחיל מוקדם ככל האפשר. תפקיד קלינאית התקשורת לטפל בילד בתחום התקשורת השפה והדיבור, אך היא משלבת בעבודתה גם הדרכה להורים ולאנשי הצוות החינוכי והטיפולי המקיפים את הילד. פעולה זו חשובה ביותר על מנת לעזור לילד ליישם את המיומנויות שהוא רוכש בחיי היום יום, והקלינאית מנחה את ההורים והצוותים כיצד להגיב לסיטואציות שקורות על מנת שהתגובות יהיו עקביות.


ליצירת קשר
חייגו:
050-6919658 
או שלחו הודעה:

 

האתר נבנה ע"י ענבר שיווק דיגיטלי | סטודיו לבניית אתרים, יצירת תוכן שיווקי, ליווי וייעוץ לעסקים